Cum reușim să asigurăm retenția muncitorilor străini în contextul pandemiei?

03.Nov.2020

Retenția muncitorilor este parte din strategia oricărei companii, dar mai ales în domenii în care forța de muncă tinde să fie fluctuantă și greu de controlat. În mod normal, cei mai mulți angajați părăsesc companiile în care nu se simt valorizați sau respectați, în care nu au un traseu de carieră clar și în care nu au posibilitatea să învețe. 

Companiile care angajează muncitori străini se confruntă și cu alte tipuri de probleme, specifice, cum ar fi integrarea, barierele lingvistice sau migrarea spre alte companii care încearcă să îi convingă cu salarii mai mari și alte beneficii oferite  (doar declarativ) care nu se concretizează faptic, conducând la situații chiar dramatice de pierdere a dreptului de ședere în România.

Un aspect important este faptul că, și în această perioadă delicată, am reușit să păstrăm același nivel excelent de consiliere și asistență imediată oferită atât angajatorilor, cât și angajaților acestora. Pe lângă informările constante, adaptate vremurilor dificile prin care trecem, prin explicarea situației epidemiologice, a efectelor survenite asupra business-ului angajatorului, prin sfaturi privind normele de igienă și conduită socială, eforturile noastre s-au îndreptat până în punctul în care am identificat noi locuri de muncă, provizorii sau permanente, pentru cei aflați în situații dificile.

Angajatorii, cu precădere cei din industria ospitalității, fiind printre cei mai afectați de această criză, au rămas aproape de noi și ne-am coordonat foarte bine, astfel încât să găsim împreună cele mai bune variante pentru angajații lor, fie că a existat posibilitatea continuării raporturilor de muncă, fie că nu. 

În domenii precum HORECA sau servicii, muncitorii au fost concediați sau trimiși în șomaj tehnic. Dacă alte agenții nu au reușit să țină muncitorii la locul de muncă unde au fost aduși, la MPS am încercat să ii plasăm temporar la alți angajatori, am discutat cu ei, dar și cu angajatorii, explicându-le că micșorarea salariului este temporară (acolo unde s-a aplicat această masură), și am reușit să îi ținem informați și în ședere legală, prelungindu-le permisele de ședere.

Cetățenii străini care s-au văzut nevoiți să își schimbe angajatorul au fost direcționați către depozite, ferme piscicole, fabrici de pâine, abatoare de carne, etc., în principiu către sectoarele care și-au păstrat volumul de activitate anterior pandemiei. Din vară, paleta de locuri de muncă s-a mai diversificat și au apărut timid, dar sigur, și restaurantele (terase, delivery), hotelurile de la mare/munte, etc.

Corina Constantin, director general Multi Professional Solutions despre soluțiile aplicate de MPS :

„Avem mai multe exemple de clienți cu care am reușit să avem grijă de personalul pe care noi l-am adus în țară. De exemplu, la Hotel Minerva București erau 5 lucrători la final de contract și pentru care nu se mai justificau costurile. Au fost relocați cu succes 2 băieți în restaurant, iar fetele, ca personal domestic, la diferiți angajatori.

Hilton, Mariott sunt alți clienți din industria hotelieră de la care am relocat cu succes oamenii, care au venit cu speranță de muncă și imediat au fost loviți de restricțiile pandemiei. Puteau fi trimiși foarte simplu acasă, dar am preferat să îi ghidăm, să îi consiliem pentru găsirea altor locuri de muncă chiar în luna martie, când lucrurile erau incerte în mai toate domeniile. Autototal și-a plasat angajații temporar altor depozite/supermarketuri, iar acum sunt înapoi la locațiile Autototal, în formula inițială.

Angajatori ca Therme, Pep&Pepper, Salad Box, Taksim, Trickshot, Seneville, Pizza Craft, Jerry’s Pizza, Speed Pizza, Presto Pizza și alții au reușit să își fidelizeze angajații, chiar și în perioade de șomaj tehnic sau micșorări salariale cu sprijinul agenției noastre. Suntem mândri de faptul că, mai ales în contextul economic dificil generat de pandemie, am rămas loiali principiilor și filozofiei noastre. MPS nu a urmărit transformarea acestor situații în oportunități de încasări suplimentare, ci ne-am dorit să le putem asigura străinilor, în primul rand, statutul legal și securitatea veniturilor (chiar și în formă diminuată), atât de importante pentu familiile lor, din Asia.”

Chiar dacă piața este încă impredictibilă și nu există certitudini asupra stabilității economice și sanitare în multe domenii, MPS continuă să ofere în mod constant servicii de selecție și aducere de personal calificat din Asia, dar și leasing și consiliere pentru cei care deja sunt în România.